Haastavampia aiheita
Aikaisemman kokemuksen perusteella haastaviksi osoittautuneita kohtia käsikirjoituksesta tai hahmokuvauksista. Näitä voi käsitellä opettajajohtoisesti aina kun on aikaa, tai ne spontaanisti nousevat esiin.
- sanankäännösten tulkinta tai niiden tekeminen. (Muunna oma nimi?)
- pulloposti -arvoituksen ratkaiseminen, sen ymmärtäminen.
- Aapelin pojan isän nimi.
- Sanonta: puks mahhaan, anna rahhaa!
- Mitä tarkoittaa Salaman: “rautaa tankoon!”
- miksi kilpailijat saapuvat samaan paikkaan vihjeiden avulla?
- onko kilpailu reilu? (salakuunteleminen, seuraaminen, siputiputtimen käyttö..)
- miksi Salama puhuu koko ajan nugeteista?
- mistä tunnistaa ovatko parit ystäviä vai eivät?
- Nimien pohtiminen: onko sukupuolilla väliä? Velho = mies, noita = nainen? (Kaikessa velhokirjallisuudessa jako ei ole tämä, ja Suomen historiassa kaikki oli noitia jne.)
- Salaman kuvauksesta: jalkapallokisojen järjestäjät ja osallistujat.
- Tammin kuvauksesta: miksi kaikki ajattelivat lautapelissä olevan taikaa?
- Velhomestarin kuvauksesta: miksi kaikki kesäisin saattavat ilahtua yllättävistä mansikoista?
- minkä tahansa repliikin tulkinta/sävy/tavoite/perustelu.