Tutkimuksen tavoitteena on testata seuraavia olettamuksia eli hypoteeseja:
- Lukuteatteri on tehokkaampi lukuharjoittelun muoto kuin koulun normaali tuki ikätasollaan hitaille lukijoille.
- Tavoitteellinen lukuteatteri edistää oppilaan lukumotivaatiota enemmän kuin harjoitemuotoinen lukuteatteri, mikä johtaa lisääntyneeseen lukemisen harrastuneisuuteen ja lukutaitoihin 6:kk seurantamittauksessa
Näihin oletuksiin vastataan vertaamalla seuraavia satunnaistettuja ryhmiä ennen, jälkeen ja 6:kk seurantamittauksissa.
- Tavoitteelliseen lukuteatteriin osallistuvat hitaat lukijat (N=50)
- Harjoitemuotoiseen lukuteatteriin osallistuvat hitaat lukijat (N=50)
- Koulun normaalia tukea saavat hitaat lukijat (N=50)
- Tyypillisesti lukevat luokkaverrokit (N=100-200)
Aineisto kerättiin lukuvuosien 2019-2021 aikana Keski-Suomessa. Tutkimukseen osallistui 10 koulua. Lukuteatterityhmiä vetivät koulutetut draamakasvatuksen, erityispedagogiikan ja luokanopettaja -opiskelijat Jyväskylän yliopistosta ja avoimesta yliopistosta. Mittareiden validointitutkimus ja pilottitutkimus suoritettiin yhdellä koululla lukuvuonna 2018-2019.
Tutkimuksen tietosuojaselosteeseen voit tutustua täällä.